Riskejä, resilienssiä ja snapseja!

Puolijohdeyhtiöt TSMC ja Intel säväyttivät markkinoita kuluvan vuoden keväällä ennakoimalla, että maailmantaloutta horjuttava sirupula tuskin laantuu ennen ensi vuotta. Digitalisoituvalle maailmalle armoton pula puolijohteista on myrkkyä. Sitä se on ollut myös globaalisti autoteollisuudelle. Tuotantolaitoksia on jouduttu sulkemaan ja väkeä lomauttamaan – lähinnä massoittain.

Maailmankaupan sekavuudesta selkoa ottavat asiantuntijat muistuttavat, että pakka oli pahasti sekaisin jo ennen koronapandemiaa. Sylttytehtaaksi nimetään Donald Trumpin aloittama kauppasota kiinalaisten kanssa.

Koronapandemian alkuhulinoissa saatavuusongelmat konkretisoituivat – näin jälkikäteen ajatellen – melkoisen pieninä pulmina: riittääkö vessapaperi, mistä maskit ja käsidesit.

Pandemian vaikutukset teollisuuden alihankintaketjuille ovat nyt ykköspuheenaihe. Syystäkin. Virus on aiheuttanut merkittäviä tuotanto- ja toimitusvaikeuksia. Ollaan perimmäisten kysymysten äärellä: miten yrityksen toiminta turvataan pitkäjänteisesti, ovatko nykyiset toimitusketjut liian pitkiä ja haavoittuvia, millaisia varastoja kannattaa riskien kannalta pitää yllä?

Okulle kommunikaatio asiakkaiden kanssa on aina ollut tiivistä. Nyt pandemiakokemusten jälkeen kommunikaation merkitys on yhä vain korostunut. Asiakkaat ovat kertoneet ahkerasti omista kapasiteettinäkymistään ja tarpeistaan. Me puolestamme luovimme, joustamme ja ennakoimme niin paljon kuin mahdollista, jotta asiakas saa tarvitsemansa ajallaan. Se on sitä resilienssiä – kykyä selvitä pandemiankin kaltaisista vastoinkäymisistä.

Vahingosta viisastuneena monelle lienee valjennut se, ettei varastoa kannata laskea ainakaan vetten päälle, jättimäisten rahtialusten varaan. Rahtialus Ever Given rysäytti Suezin kanavassa penkkaan kuluvan vuoden maaliskuussa. 400 metriä pitkä ja 59 metriä leveä alus, 18 000 kontillista tavaraa kyydissä. BBC arvioi rahdin arvoksi noin 655 miljoonaa euroa. Siinä seassa oli muuten myös Okun Koneistuspalvelun henkilöstölleen tilaamat vapaa-ajanasut. No – pikkujuttu, ei paukkunut parasta ennen päivämäärä, ei katkennut hienomekaniikan ja tarkkuustyöstön tarjonta asiakkaille.

”Voisikohan tässä luottaa vessapaperilogiikkaan?”

Kauppalehti jututti maaliskuun lopulla Aalto-yliopiston professoria Markku Kuulaa. Kuulan viesti oli selkeä: yritysten on syytä tiedostaa herkkien toimitusketjujensa riskit ja varautua, jotta tuotantolinjaa ei tarvitse panna kiinni. Toden totta – toimitusvarmuuden merkitys korostuu ja markkinoita jaetaan nyt uudelleen. Voisikohan tässä luottaa vessapaperilogiikkaan? Tohtorikoulutettava tutkija Mikko Hänninen löysi nimittäin loogisen selityksen väen vessapaperihuumalle. Tutkijan mukaan keskeisin syy hamstraukseen oli itsesuojeluvaisto. Siis se, että ihmiset halusivat varmistaa, että elämä jatkuu myös tästä päivästä eteenpäin. Samaa logiikkaa noudattaen juuri nyt yritysten itsesuojeluvaiston soisi heräävän! Varmistaa toimitusketjujen avulla, että elämä jatkuu ja bisnes pyörii vielä ensi vuonnakin.

Koronakauden toivottavasti jo taittuessa Okusta kuuluu myös vallan uutta jännää! Toteutimme pitkällisen haaveemme ja loimme OKU IKI -brändin. Sen alta löytyvät nyt OKU IKI -ehtoollispikarit sekä OKU IKI -liikelahjatuotteet. Ehtoollispikareita olemme valmistaneet jo kuutisen vuotta. Liikelahjatuotteet ovat uusi asia. Liikelahjan perimmäinen ajatus on kannatettava – hyvä lahja ilahduttaa, palkitsee, kiittää, sitouttaa. Maailma on täynnä jos jonkin sortin liikelahjoja. Meitä kiehtoi toteuttaa oman näköisemme. Tyylikäs, ajaton, kestävä ja Outokummussa valmistettu. Niin syntyivät OKU IKI -Paukkupatruuna sekä teräksiset snapsipikarit. Käypä kurkkaamassa, www.okuiki.fi. Kippis, skål, terviseks, cheers, prosit, salute, serefe, kanpai!

Jarmo Eklund

Kirjoittaja on Okun myyntijohtaja, jonka mielestä liikelahjapuolellakin omavaraisuus on valttia, lyhyet toimitusketjut parhautta.

Ajankohtaista

Oku mukana Alihankinta 2023-messuilla

Lue lisää
Blogi

Onko se meteoriitti?

Lue lisää